O kształceniu do zawodu nauczyciela p. Andrzeja
16:32
16:33
Absolwent studiów i studiów podyplomowych w specjalizacji nauczycielskiej powinien być przygotowany do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. W związku z tym powinien posiadać przygotowanie w zakresie:
1. wybranych specjalności nauczycielskich tak, aby w sposób kompetentny przekazywać nabytą wiedzę oraz samodzielnie ją pogłębiać i aktualizować, a także integrować ją z innymi dziedzinami wiedzy;
2. psychologii i pedagogiki tak, aby pełnić funkcje wychowawcze i opiekuńcze, wspierać wszechstronny rozwój uczniów, indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne uczniów, organizować życie społeczne na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną;
3. dydaktyki przedmiotowej tak, aby skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywizujących, technik nauczania i środków dydaktycznych, a także badać i oceniać osiągnięcia uczniów oraz własną praktykę;
4. posługiwania się technologią informacyjną, w tym jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu.
Najciekawsze są jednak opisane w tym dokumencie umiejętności. Czytamy tam, że przygotowanie do zawodu nauczyciela powinno prowadzić do nabycia kompetencji w zakresie:
> dydaktycznym;
> wychowawczym i społecznym - związanym z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz zdolnością do współpracy w relacjach międzyludzkich;
> kreatywnym - wyrażającym się zdolnością do samokształcenia, innowacyjnością i niestandardowością działań w powiązaniu ze zdolnościami adaptacyjnymi, mobilnością i elastycznością;
> prakseologicznym - wyrażającym się skutecznością w planowaniu, realizacji, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych;
> komunikacyjnym - wyrażającym się skutecznością zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach edukacyjnych;
> informacyjno-medialnym - wyrażającym się umiejętnością posługiwania się technologią informacyjną, w tym jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu (prowadzeniu zajęć);
> językowym - wyrażającym się znajomością co najmniej jednego języka obcego w stopniu zaawansowanym.
16:35
16:49
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE Z WF PROWADZONE PRZEZ NIENAUCZYCIELI
Chodzi tu o prowadzenie zajęć w tzw. formach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych oraz zajęciach szkolenia sportowego w szkołach i klasach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego.
Kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć ma osoba, która posiada te same kwalifikacje co nauczyciel WF lub ma świadectwo dojrzałości i tytuł zawodowy trenera lub instruktora w określonej dyscyplinie sportu, uzyskany zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji, stopni i tytułów zawodowych w dziedzinie kultury fizycznej oraz szczegółowych zasad i trybu ich uzyskiwania, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Należy podkreślić, że prowadzi je osoba, która nie jest nauczycielem.
17:37
08:22
Musisz być strasznie samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem. Prześledziłam wiele twoich postów, na które niewielu ci odpowiada ( ale to cię nie martwi, bo odpowiadasz sobie sam) i nie znajduję w nich nic prócz nienawiści. Nie zauważyłeś ani jednego pozytywu w naszym mieście. Masz chyba głęboką depresję. Jesteś chyba najbardziej niesympatyczną osobą na świecie, która czerpie rozkosz z opluwania wszystkich dookoła. Ujawnij się i wreszcie wszyscy będą mogli zrecenzować ciebie - chodzący ideał. Wszak brakuje nam pozytywnych wzorów.
09:19
09:46
10:10
16:29
Kto może zostać nauczycielem? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Karcie Nauczyciela - ustawie, której niektórzy nauczycielom zazdroszczą, a którą inni najchętniej zlikwidowaliby od zaraz, jako relikt minionej epoki. Zapisano tam, że nauczycielem może być osoba, która posiada obywatelstwo polskie, ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publiczny, nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie, nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie i posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska.
Kwalifikacje te sprowadzają się do potwierdzenia faktu, że kandydat do zawodu posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończył zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje, przestrzega podstawowych zasad moralnych i spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu. Więcej o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli zapisano w rozporządzeniu właściwego ministra w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Z jego lektury dowiadujemy się, że aby można było być zatrudnionym we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych i policealnych trzeba legitymować się dyplomem ukończenia: studiów magisterskich na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem i posiadać przygotowanie pedagogiczne albo studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot i posiadać przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyć studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu. W gimnazjach dopuszcza się także zatrudnienie absolwentów wyższych studiów zawodowych (licencjat), a w przedszkolach i szkołach podstawowych mogą być zatrudniani także absolwenci zakładów kształcenia nauczycieli (czyli kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, pedagogiczne studium techniczne, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego).