Chojnow.pl
Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności
facebook twitter YT IG
Logowanie Rejestracja
REKLAMUJ SIĘ NA CHOJNOW.PL SPRAWDŹ NASZĄ OFERTĘ BANERÓW I ARTYKUŁÓW SPONSOROWANYCH

O kształceniu do zawodu nauczyciela p. Andrzeja

 

Kto może zostać nauczycielem? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Karcie Nauczyciela - ustawie, której niektórzy nauczycielom zazdroszczą, a którą inni najchętniej zlikwidowaliby od zaraz, jako relikt minionej epoki. Zapisano tam, że nauczycielem może być osoba, która posiada obywatelstwo polskie, ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publiczny, nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie, nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie i posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska.

Kwalifikacje te sprowadzają się do potwierdzenia faktu, że kandydat do zawodu posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończył zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje, przestrzega podstawowych zasad moralnych i spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu. Więcej o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli zapisano w rozporządzeniu właściwego ministra w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. 

Z jego lektury dowiadujemy się, że aby można było być zatrudnionym we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych i policealnych trzeba legitymować się dyplomem ukończenia: studiów magisterskich na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem i posiadać przygotowanie pedagogiczne albo studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot i posiadać przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyć studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu. W gimnazjach dopuszcza się także zatrudnienie absolwentów wyższych studiów zawodowych (licencjat), a w przedszkolach i szkołach podstawowych mogą być zatrudniani także absolwenci zakładów kształcenia nauczycieli (czyli kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, pedagogiczne studium techniczne, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego).

 

zgłoś komentarz
Na szczególną uwagę zasługuje tu owo określenie „przygotowanie pedagogiczne". Omawiane rozporządzenie tak to definiuje: Przygotowanie pedagogiczne - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej... I teraz uwaga! O posiadaniu takiego przygotowania świadczy dyplom wydany przez szkołę wyższą, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli i świadectwo ukończenia pedagogicznego kursu kwalifikacyjnego. Idźmy tym tropem dalej. Jeżeli jedynym dowodem na posiadanie tych kompetencji jest papier - dyplom lub świadectwo - to gdzie określono precyzyjnie, jakie to wiadomości, a zwłaszcza umiejętności, winien posiąść kandydat do zawodu w procesie swojego kształcenia? Dokumentem takim jest rozporządzenie MENiS w sprawie standardów kształcenia nauczyciela, a właściwie załącznik do tego rozporządzenia. Odnajdujemy tam sylwetkę absolwenta. Oto ona:


zgłoś komentarz

Absolwent studiów i studiów podyplomowych w specjalizacji nauczycielskiej powinien być przygotowany do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. W związku z tym powinien posiadać przygotowanie w zakresie:

1. wybranych specjalności nauczycielskich tak, aby w sposób kompetentny przekazywać nabytą wiedzę oraz samodzielnie ją pogłębiać i aktualizować, a także integrować ją z innymi dziedzinami wiedzy;

2. psychologii i pedagogiki tak, aby pełnić funkcje wychowawcze i opiekuńcze, wspierać wszechstronny rozwój uczniów, indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne uczniów, organizować życie społeczne na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną;

3. dydaktyki przedmiotowej tak, aby skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywizujących, technik nauczania i środków dydaktycznych, a także badać i oceniać osiągnięcia uczniów oraz własną praktykę;

4. posługiwania się technologią informacyjną, w tym jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu.

 

Najciekawsze są jednak opisane w tym dokumencie umiejętności. Czytamy tam, że przygotowanie do zawodu nauczyciela powinno prowadzić do nabycia kompetencji w zakresie:

 

> dydaktycznym;

> wychowawczym i społecznym - związanym z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz zdolnością do współpracy w relacjach międzyludzkich;

> kreatywnym - wyrażającym się zdolnością do samokształcenia, innowacyjnością i niestandardowością działań w powiązaniu ze zdolnościami adaptacyjnymi, mobilnością i elastycznością;

> prakseologicznym - wyrażającym się skutecznością w planowaniu, realizacji, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych;

> komunikacyjnym - wyrażającym się skutecznością zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach edukacyjnych;

> informacyjno-medialnym - wyrażającym się umiejętnością posługiwania się technologią informacyjną, w tym jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu (prowadzeniu zajęć);

> językowym - wyrażającym się znajomością co najmniej jednego języka obcego w stopniu zaawansowanym.

zgłoś komentarz
To tyle na początek. Oby publikacja ta zapoczątkowała proces zmian, ewolucyjnych zmian w naszym polskim systemie kształcenia nauczycieli. Tylko dobrze przygotowani do zawodu adepci szkół kształcących nauczycieli potrafią skutecznie podjąć dzieło odchodzących na zasłużony odpoczynek ich poprzedników. 
zgłoś komentarz

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE Z WF PROWADZONE PRZEZ NIENAUCZYCIELI

Chodzi tu o prowadzenie zajęć w tzw. formach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych oraz zajęciach szkolenia sportowego w szkołach i klasach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego.

Kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć ma osoba, która posiada te same kwalifikacje co nauczyciel WF lub ma świadectwo dojrzałości i tytuł zawodowy trenera lub instruktora w określonej dyscyplinie sportu, uzyskany zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji, stopni i tytułów zawodowych w dziedzinie kultury fizycznej oraz szczegółowych zasad i trybu ich uzyskiwania, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Należy podkreślić, że prowadzi je osoba, która nie jest nauczycielem.


jakie zajecia pozalekcyjne prowadzi p. Andrzej ? piłka ręczna na terenie sp4 i jest trenerem czy nie jest ?jest instruktorem czy nie jest ?
zgłoś komentarz
Jest radnym ,kolegą burmistrza i musi mieć trzy etaty choć z w zeznaniu podatkowym przyznaje się tylko do tego że zarabia 5 tyś jako radny.Niema słowa o Orlikach czy pracy z SP4.
zgłoś komentarz
Marko,
Musisz być strasznie samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem. Prześledziłam wiele twoich postów, na które niewielu ci odpowiada ( ale to cię nie martwi, bo odpowiadasz sobie sam) i nie znajduję w nich nic prócz nienawiści. Nie zauważyłeś ani jednego pozytywu w naszym mieście. Masz chyba głęboką depresję. Jesteś chyba najbardziej niesympatyczną osobą na świecie, która czerpie rozkosz z opluwania wszystkich dookoła. Ujawnij się i wreszcie wszyscy będą mogli zrecenzować ciebie - chodzący ideał. Wszak brakuje nam pozytywnych wzorów.
zgłoś komentarz
Pani Tosiu bardzo nieładne zachowanie .Ja nie widzę abyś, choć raz podniosła się do tego co pisze Marko a robisz jakąś pseudo analizę psychologiczną .Nie widzę też aby Marko odpowiadał sam sobie, gdyby tak było zgodził bym się z tobą jednak Marko tylko kontynuuje swoją myśl w następnych postach zapewne celem uzupełnienia jej.Skoro tak prostej zależności nie potrafisz zrozumieć czym zatem są twoje domniemania na temat tej osoby. Widzę sporo plusów w jego działalności szczególnie w sprawach śmieciowych Chojnowianie mają prawo wiedzieć jakie nieudolne są działania ludzi odpowiedzialnych za nie i jakie pensje sobie wypłacają za co zapłacą wszyscy Chojnowianie. Co do tego tematu, jeśli się nie zgadzasz z tym co piszesz to podejmij dyskusję wykaż, że niema racji, a nie obrażaj i wymyślaj depresję czy inne bzdury, bo to, że to robi w żaden sposób nie determinuje zachowań, o których piszesz i nienawiść, a raczej strach przed tym co pisze widzę w twoim ataku na niego.Co do ujawnienia się daj przykład Pani Tosiu pokaż swoją odwagę i przedstaw się nam a dopiero później wymagaj ją od innych .Marko nie pisze o osobach prywatnych a publicznych utrzymywanych z naszych podatków i nie musi wykazać się dowodem osobistym aby to robić na tym portalu.
zgłoś komentarz
Nie wiem czy dobrze zrozumiałam. Piszesz: Nie zgadzasz się z tym, co piszesz. Owszem, zgadzam się z tym. Jeśli mój post traktujesz jako atak, to nie wiem, jak nazwać wasze zachowania na forum ( jesteś wicekrólem). Dyskusji merytorycznej nie będę podejmować, bo w wielu sprawach zgadzam się ze zdaniem krytycznym. Nie podoba mi się kąśliwy ton i wycieczki do prywatnego życia różnych osób. Uważam to za niesmaczne.

zgłoś komentarz
No wiedzę że zmieniasz zdanie z pseudo analizy piszesz teraz o tonie .Krytyka ma często charakter ironiczny lub kąśliwy i jest zabiegiem specjalnie stosowanym aby był odpowiedni rezultat jednak ty w pierwszym poście o tonie niczego nie piszesz.Osobistych wyciek też za bardzo nie widzę poza jakimiś incydentami jednak krytyk tyczy się osób publicznych i ciężko oddzielić życie prywatne od zawodowego. Skoro uważasz że wytknięcie komuś braku wykształcenia które jest wymagane na pewnym stanowisku jest niesmaczne to nie wiem o czym piszesz ?
zgłoś komentarz

Dodaj odpowiedź

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.