7 ważnych zasad pisania CV
Data utworzenia: 10 listopad 2022, 10:19

Napisanie dobrego CV to nie lada sztuka. W dzisiejszych czasach nie wystarczy zamieścić w nim imienia i nazwiska oraz informacji o ostatnim miejscu zatrudnienia. W curriculum vitae powinno się także wymienić umiejętności osoby ubiegającej się o pracę poparte konkretnymi przykładami. Natomiast w sekcji Doświadczenie zawodowe koniecznie trzeba zawrzeć poprzednie miejsca pracy wraz z pełnionymi na danych stanowiskach obowiązkami. Jak napisać CV, aby zachęcić dział HR do zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną? Oto 7 ważnych zasad.
Zasada 1: Zadbaj o to, aby w CV znalazły się obowiązkowe dane
Curriculum vitae powinno być dopasowane do ogłoszenia o pracę. Obowiązkowe dane w CV to:
personalia osoby starającej się o zatrudnienie (imię i nazwisko, data oraz miejsce urodzenia, adres, numer telefonu, adres e-mail),
informacje na temat doświadczenia zawodowego i wykształcenia,
podsumowanie zawodowe,
wykaz umiejętności wraz z konkretnymi przykładami ich wykorzystania w życiu zawodowym.
Natomiast dane opcjonalne to:
doświadczenie bądź edukacja zdobyte za granicą (szkoła, studia, praktyki),
znajomość języków obcych,
zrealizowane kursy i szkolenia,
umiejętność korzystania z konkretnych programów,
zainteresowania.
Zasada 2: Zapełnij luki w CV
Luki w CV trzeba umiejętnie zapełnić. Jeśli dana osoba przerwała studia z jakiegoś powodu, może się to okazać nieistotne, pod warunkiem że nadrabia braki w edukacji doświadczeniem zawodowym i umiejętnościami. Przerwa w pracy wynikająca z powodu wyjazdu za granicę (w celach zarobkowych) może stanowić atut, ponieważ świadczy o wysokiej motywacji, elastyczności, doświadczeniu w danym zawodzie w międzynarodowym środowisku oraz bardzo dobrej znajomości języków obcych. W obu przypadkach lepiej wyeksponować zalety zaistniałej sytuacji pod kątem zawodowym bez zagłębiania się w szczegóły prywatne.
Zasada 3: Pozostaw dobre wrażenie, czyli wygląd CV
CV to wizytówka osoby starającej się o zatrudnienie. Jego wygląd może przesądzić o zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną. Niestety zaprojektowanie curriculum vitae od strony graficznej wymaga znajomości oprogramowania do tworzenia grafik oraz wiąże się z poświęceniem dużej ilości czasu. Na szczęście w stworzeniu CV o profesjonalnym designie pomoże kreator CV. To narzędzie, które pozwala stworzyć estetyczne dokumenty rekrutacyjne w zaledwie kilka bądź kilkanaście minut dzięki wielu gotowym, specjalnym szablonom.
Zasada 4: Zadbaj o odpowiedni format dokumentów
Po napisaniu CVzwykle przesyła się je do działu HR drogą mailową. Trzeba zatem zadbać o odpowiedni format dokumentów. CV i list motywacyjny, a także strona tytułowa powinny znaleźć się razem w jednym pliku PDF (chyba że w ogłoszeniu o pracę napisano inaczej). Warto zwrócić uwagę również na nazwę pliku — najlepiej, aby zaczynała się ona od nazwiska i imienia, gdyż wtedy osoba rekrutująca nie będzie miała problemu ze znalezieniem odpowiedniej aplikacji.
Zasada 5: Zadbaj o profesjonalne zdjęcie w CV
Zdjęcie w CV to wymóg w większości firm oraz branż. Aby otrzymać wymarzone stanowisko, nie wystarczy jednak zamieścić w aplikacji pierwszej lepszej fotografii czy też selfie wykonanego telefonem. Tego typu rozwiązania wyglądają nieprofesjonalnie, dlatego warto się postarać i przed wysłaniem curriculum vitae odwiedzić fotografia, który ma doświadczenie z zakresu fotografii biznesowej. W ten sposób szanse na zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną znacznie wzrosną.
Zasada 6: Uważaj na zbyt ogólne hobby / zainteresowania
Zainteresowania w CV to dobry pomysł, pod warunkiem że osoba ubiegająca się o zatrudnienie ma ciekawe pasje wyróżniające ją na tle innych lub jej hobby jest w pewien sposób związane z przyszłym stanowiskiem. Nie warto w tej sekcji wymyślać przykładów na siłę. Nie jest również wskazane stosowanie ogólnikowych sformułowań, takich jak np. lubię czytać albo uwielbiam sport. Tego rodzaju informacje z punktu widzenia działu HR niczego nie wnoszą.
Zasada 7: Nie zapomnij o klauzuli RODO
Klauzula do CV zgodna z RODO jest potrzebna, aby firma mogła przetwarzać zgodnie z prawem dane osoby starającej się o zatrudnienie, tj. wykorzystać je w procesie rekrutacji. Jeśli w CV brak klauzuli zgodnej z Ustawą o ochronie danych osobowych z 2018 roku oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 roku, dokumenty rekrutacyjne mogą nie zostać wzięte pod uwagę.
Jak powinna wyglądać klauzula RODO w CV?Oto wzór aktualny na 2022 rok:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Poprawną wersją będzie również taka klauzula w CV:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Dobrze napisane CV stanowi przepustkę do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, a to z kolei przybliża do zdobycia wymarzonego zatrudnienia. Z tego względu bardzo ważne jest, aby podejść do projektowania curriculum vitae poważnie i z pełnym zaangażowaniem. Warto wdrożyć w życie zawarte w niniejszym artykule porady: zadbać o to, żeby w CV znalazły się obowiązkowe dane, sekcje oraz elementy, zapełnić ewentualne luki, dopracować wygląd dokumentów rekrutacyjnych i zapisać całość w odpowiednim formacie. Istotne są także: profesjonalne zdjęcie oraz klauzula RODO. Natomiast jeśli chodzi o zainteresowania w CV, można je zamieścić opcjonalnie.