Obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego – kogo dotyczy?
Creation date: 27 November 2021, 21:35

Zgodnie z art. 18a ust. 1 ustawy o VAT przedsiębiorca podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, który nie posiada siedziby na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zobowiązany jest do ustanowienia swojego przedstawiciela podatkowego.
Od 1 stycznia 2021 roku obowiązkowi temu mieli podlegać także podatnicy z Wielkiej Brytanii. Miała to być jedna z konsekwencji Brexitu. Przewidziano jednak możliwość zastosowania odstępstw od tej reguły. Minister do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia, w jakich przypadkach przedsiębiorstwo nie musi ustanawiać swojego przedstawiciela podatkowego. Warunkiem skorzystania z możliwości zwolnienia z tego obowiązku jest konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatku.
Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie braku obowiązku ustanawiania przedstawiciela podatkowego określa wyjątki. Obowiązku ustanawiania przedstawiciela podatkowego nie mają podmioty gospodarcze mające stałe miejsce prowadzenia działalności lub siedzibę na terytorium Królestwa Norwegii, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Z krajami tymi podpisano bowiem umowy o współpracy administracyjnej w celu zwalczania oszustw i dochodzenia należności z tytułu podatku VAT.
Biuro rachunkowe Efekta dysonuje doświadczonym i wykwalifikowanym zespołem. Nasi pracownicy zawsze chętnie odpowiadają na wszystkie pytania klientów. Nieustannie śledzimy zmieniające się polskie prawo podatkowe. Dzięki temu możemy pomóc współpracującym z nami przedsiębiorcom w wyborze najkorzystniejszych dla nich rozwiązań. Zapraszamy do współpracy. Więcej informacji o naszej ofercie znajdziecie na naszej stronie http://efekta.waw.pl/.