Chojnow.pl
Nasza strona korzysta z plików Cookie. Czytaj więcej.
facebook twitter nk
Logowanie Rejestracja
  • Polish
  • English


Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę chojnowskiego dworca. Zobacz plany

Autor admin
Data utworzenia: 18 sierpień 2017, 12:23 Wszystkich komentarzy: 9


Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę chojnowskiego dworca. Zobacz plany

Chojnowski wrzód stanie się chlubą miasta? Wstępne plany remontu dworca kolejowego powoli wcielane są w życie. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę obiektu. Zobacz jak prezentować będzie się dworzec po remoncie.

W zakres zamierzenia budowlanego wchodzą: przebudowa budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przy dworcu i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, na którą składają się przyłącza: wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, teletechniczne. W ramach prac wymieniona zostanie także nawierzchnia placu przydworcowego, chodników, miejsc postojowych, wykonana zostanie mała architektura. Inwestycja nie obejmuje niestety tunelu prowadzącego na perony oraz samych peronów.

Budynek dworca wpisany jest do rejestru zabytków, w związku z czym wszelkie działania inwestycyjne w zakresie przebudowy, rozbudowy i remontów a także zmiany funkcji obiektów są konsultowane i uzgadniane z Państwową Służbą Ochrony Zabytków.

W ramach prac planowana jest wycinka trzech lip rosnących przy budynku od strony frontowej. Zezwolenie na wycinkę wydane zostało w marcu - decyzja podjęta została z uwagi na zbyt bliską odległość od ściany budynku. Do rozbiórki przewidziano murowaną rampę znajdującą się przy zachodniej elewacji, z uwagi na jej niefunkcjonalny i zły stan techniczny. Zlikwidowany zostanie również blaszany garaż zlokalizowany na wschodniej części działki oraz istniejące obecnie ogrodzenie od strony Placu Dworcowego. Dodatkowo ze względu na zły stan techniczny konieczne jest usunięcie zabytkowego ogrodzenia na ceglanym murze oporowym, które zostanie jednak zastąpione repliką.

Nowy plac przed dworcem wzbogacony zostanie o miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, nowe śmietniki, ławki oraz stojaki na rowery.

Projekt zakłada oczyszczenie ceglanej elewacji oraz uzupełnienie ubytków. Dodatkowo oczyszczony zostanie kamienny cokół. Elewacja po pracach zostanie zabezpieczona preparatem do powierzchniowego zabezpieczania przed graffiti. Zmiany elewacji zakładają również odtworzenie zegara zlokalizowanego na ścianie frontowej.


Ze względu na zły stan techniczny konieczna będzie wymiana stolarki okiennej. Pracom konserwatorskim poddane zostaną drzwi wejściowe do holu dworcowego - pozostałe zostaną odtworzone.

Remont chojnowskiego dworca to przede wszystkim zmiany wewnątrz. Wykończenie zaprojektowano zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi oraz na postawie badań stratygraficznych. Oczyszczona zostanie okładzina ścian wykonana z glazurowych płytek ceramicznych, wymieniona zostanie posadzka (na wzór istniejącej, która musi zostać usunięta ze względu na zły stan) oraz odtworzona zostanie drewniana boazeria. Projekt przewiduje generalny remont istniejących klatek schodowych; renowacji poddane zostaną również historyczne elementy wyposażenia: stolik bagażowy, obudowa grzejnika w holu dworcowym oraz wieszak.

Budynek po zmianach ma być przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Projekt przewiduje zlikwidowanie wszystkich barier, uniemożliwiających swobodne poruszanie się osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowana została również toaleta dla osób niepełnosprawnych. Dla osób niewidomych i słabowidzących przygotowane zostaną specjalne oznaczenia dotykowe umieszczone na wysokości 1,45 m. W przestrzeni głównej komunikacji w pomieszczeniach dworcowych zaprojektowano ścieżkę dotykową.

Remont może dojść do skutku dzięki pozyskaniu środków z budżetu państwa przez Polskie Koleje Państwowe. Zmiany jednak nie byłyby możliwe, gdyby nie zaangażowanie władz miejskich - Możliwość pozyskania środków z budżetu państwa przez PKP na wykonanie przebudowy dworca była możliwa pod warunkiem zagospodarowania części użytkowej dworca na cele publiczne przez gminę miejską Chojnów - zaznacza burmistrz Jan Serkies.

Zdaniem burmistrza ze zmian skorzystają nie tylko osoby podróżujące pociągami - w wydzierżawionym przez miasto pomieszczeniu dworcowym powstanie poczekalnia dla młodzieży i mieszkańców oczekujących także na autobusy i busy. Pomieszczenie o powierzchni 160 m² będzie ogrzewane i według planów ma być wyposażone w toalety.

Pozostaje nam jedynie czekać na szybkie wyłonienie wykonawcy i rozpoczęcie prac remontowych. Z pewnością wszystkich chojnowian cieszy fakt, że jeden z najbardziej zaniedbanych chojnowskich budynków wkrótce może stać się chlubą miasta.



Komentarze

Taaa i znowu będziemy przyglądać się jak powoli popada w ruinę. A największymi wandalami chojnowska i pochodząca z okolic młodzież. Musiałby tam być jakiś patrol 24/7 żeby to utrzymać w porządku. Inaczej popisane ściany, wybite szyby i połamane elementy to kwestia tygodni.
zgłoś komentarz
Gmina powinna przebudować cały plac dworcowy, jeśli dworzec kolejowy ma pełnić funkcje również dworca autobusowego. Należałoby moim zdaniem zrobić to podobnie jak w Legnicy. Taxi usunąć z przed dworca, również miejsca parkingowe, zrobić zatoczkę dla autobusów, spokojnie można tam przystanki dla 3-4 autobusów na raz utworzyć, a dotychczasowe przystanki autobusowe zlikwidować i tam zrobić jeden wielki parking i postój taksówek. W mieście niby brak parkingów , dzięki temu przybędzie kilkadzesiąt nowych miejsc, autobusy za to łatwiej będą mogły manerować, a nie to co teraz jest. Być mośe i rondo mozna wybudować faktyczne dzieki temu
zgłoś komentarz
Gmina powinna przebudować cały plac dworcowy, jeśli dworzec kolejowy ma pełnić funkcje również dworca autobusowego. Należałoby moim zdaniem zrobić to podobnie jak w Legnicy. Taxi usunąć z przed dworca, również miejsca parkingowe, zrobić zatoczkę dla autobusów, spokojnie można tam przystanki dla 3-4 autobusów na raz utworzyć, a dotychczasowe przystanki autobusowe zlikwidować i tam zrobić jeden wielki parking i postój taksówek. W mieście niby brak parkingów , dzięki temu przybędzie kilkadzesiąt nowych miejsc, autobusy za to łatwiej będą mogły manerować, a nie to co teraz jest. Być mośe i rondo mozna wybudować faktyczne dzieki temu
zgłoś komentarz
Aż takiej głębokiej przebudowy nie ma się co spodziewać. Wyremontowany zostanie tylko i wyłącznie dworzec, nawet tuneli nie ruszą. Ale w planach, które są dostępne na stronie PKP wygląda to świetnie, pytanie tylko czy naprawdę wszystkie te założenia zostaną zrealizowane. Budynek musi pełnić wiele funkcji - jakieś sklepy, obsługa klienta/kasa, poczekalnia, najlepiej też żeby był na noc zamykany, inaczej nie ma to sensu. W planach można znaleźć m.in. punkt przedszkolny, pomieszczenia handlowo-usługowe, biuro obsługi klienta, biletomat, automat z jedzeniem/piciem, bankomat, elektroniczne tablice z informacją o pociągach, patio, Wi-Fi. Wygląda to wszystko naprawdę "bogato", tylko szkoda że na dworcu tym tak mało się dzieje (mało połączeń). Przydałoby się też rozbudować siatkę połączeń + zawalczyć o nierealną w sumie reaktywację Chojnów-Rokitki, ale to już rozmowa na inny temat.
zgłoś komentarz
Owszem należy się spodziewać, bo o przebudowie dworca autobusowego mówi się od dawna, tylko po co tyle przystanków dla autobusów w tak małym mieście? Legnica 10 razy wiekszę miasto zrobiła dla autobusów zatoczkę i to wystarcza bo autobusów na raz w tym samym czasie jest co najwyżej 2-3. Wstęnie to bym tak celem sprawdzenia czy to rozwiązanie się sprawdzi zrobił z tej zatoczki jak jest teraz przystanek autobusów zamontował słupy na stanowiska i sprawdził przez rok . Jak sie sprawdzić to przebudowałbym gruntownie cały plac. Zimą na pewno będzie jak znalazł bo zimno jest i odrazu z dworca wsiadać do autobusu na pewno będzie sobie chwalone przez pasażerów
zgłoś komentarz
Owszem należy się spodziewać, bo o przebudowie dworca autobusowego mówi się od dawna, tylko po co tyle przystanków dla autobusów w tak małym mieście? Legnica 10 razy wiekszę miasto zrobiła dla autobusów zatoczkę i to wystarcza bo autobusów na raz w tym samym czasie jest co najwyżej 2-3. Wstęnie to bym tak celem sprawdzenia czy to rozwiązanie się sprawdzi zrobił z tej zatoczki jak jest teraz przystanek autobusów zamontował słupy na stanowiska i sprawdził przez rok . Jak sie sprawdzić to przebudowałbym gruntownie cały plac. Zimą na pewno będzie jak znalazł bo zimno jest i odrazu z dworca wsiadać do autobusu na pewno będzie sobie chwalone przez pasażerów
zgłoś komentarz
jak będą odtwarzać te drzwi wychodzące na perony co były to bedzie porazka, bo to były cieżkie nieszczelne drzwi i zawsze zimno przez to na tym dworcu było Te drzwi wewnętrzne wejściowe od strony głownego wejści też powinny być zamienione na konstrukcję lekką szklaną . Niestety zawze w piep...rza sie w to konserwator, który nie ma zielonego pojęcia o łączeniu nowoczesnego ze starym , wszystko stare ma byc wg niego i budynek przez to szybciej niszczeje. Chorzy są ci ludzie na manie odtwarzania tego co było
zgłoś komentarz
Masz absolutną rację. Trzeba byłoby zapytać w UM czy coś takiego jest planowane, bo z tych planów dostępnych w PKP nie wynika nic odnośnie tego, co będzie zrobione poza terenem samego dworca PKP. Skoro ma być jakaś poczekalnia w teorii dla pasażerów autobusów to przydałoby się lekko przysunąć przystanek pod dworzec. Skoro jak zauważyłeś jeżdżą w szczytowym momencie 2-3 autobusy na krzyż to można byłoby "zaorać" ten dworzec i zbić te zatoczki w jednym miejscu.
zgłoś komentarz
Zastanawiam sie co bedzie z lokatorami budynku?
zgłoś komentarz

Dodaj Komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.