W chojnowskim MOKSiR odkryto romans
Gdzie słyszysz śpiew, tam idź,
tam dobre serca ludzie mają,
źli ludzie, uwierz mi,
ci nigdy nie śpiewają
— J.W.Goethe
W sobotni wieczór w chojnowskim Miejskim Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji wybrzmiały najwspanialsze romanse. Koncert odbył się w ramach V Legnickiego Festiwalu Romansu Polsko-Rosyjskiego im. Lidii Nowikowej. Festiwal zainspirowany jest tragiczną miłością Rosjanki i polskiego oficera, których historia została opowiedziana w filmie „Mała Moskwa”.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Kulturalne „Krajobrazy”, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód. Pomysłodawcą oraz patronem honorowym festiwalu jest wicemarszałek województwa dolnośląskiego – dr Tadeusz Samborski, który zaszczycił chojnowską publiczność swoją obecnością.
Kierownikami V Legnickiego Festiwalu Romansu Polsko Rosyjskiego były:
· Emilia Janiszak – wicedyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu
· Katarzyna Szlapińska – wiceprezes Stowarzyszenia Kulturalnego „Krajobrazy”
Koncert poprowadziła Aurelia Sobczak – wspaniała aktorka i reżyserka. Na chojnowskiej scenie zaprezentowali się wybitni artyści scen polskich, białoruskich, ukraińskich i rosyjskich:
· prof. Wiesław Bednarek – patron artystyczny Festiwalu
· prof. Stanisław Górka
· Marek Ravski
· Barbara Droździńska
· Elena Gumińska
· Inna Kamarian
· Uliasha (Urszula Kołodziejczak)
· Tatiana Trojanowska
· Agnieszka Babicz
· Anna Majkut Polańska
· Andrzej Walus
· Zespół Ars Longa
· Ostatnie Takie Trio
· Trio "Melodia" z Berdyczowa
Wybitni artyści zaprezentowali najpiękniejsze romanse. Nie zabrakło oczywiście tego najsłynniejszego, czyli „Oczy czarne”, który wybrzmiał jako finalny utwór tego koncertu.
Legnicki Festiwal Romansu Polsko-Rosyjskiego bardzo dobrze służy idei zbliżania ludzi i narodów poprzez kulturę i sztukę. Ta inicjatywa jest wspaniałym przykładem przenikania się kultur i apoteozą uniwersalnego systemu wartości, wśród których miłość przezwyciężająca systemy i granice polityczne zajmuje poczesne miejsce.