Całkiem nowa A4 i S3 ze Szczecina do Bolkowa - planowane inwestycje drogowe w okolicy Chojnowa.
Data utworzenia: 28 sierpień 2015, 17:57 Wszystkich komentarzy: 2
Autostrada A4 jest jedną z najstarszych dróg tego typu w Polsce. Wybudowana jako Reichsautobahn 9, łącząca Berlin - stolicę Rzeszy Niemieckiej, z Wrocławiem, ówcześnie stolicą Prowincji Śląsk, dziś dzieli się na kilka odcinków - pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową jest to autostrada A4, fragment łączący skrzyżowanie w Krzyżowej z węzłem w Golnicach oznaczony jest obecnie znakiem A18, z kolei odcinek z Golnic do granicy polsko-niemieckiej w Olszynie rangę autostrady utracił już wiele lat temu - trudno się dziwić, południowa jezdnia w kierunku Wrocławia nie była remontowana od czasu jej budowy.
Starsi mieszkańcy Dolnego Śląska z pewnością pamiętają, jak nasza autostrada wyglądała jeszcze kilkanaście lat temu. Poniemieckie betonowe płyty doczekały się w końcu prześmiewczej nazwy "najdłuższych schodów nowoczesnej Europy". Pierwszy remont A4 w naszym regionie miał miejsce w 2005 roku, otwarto wówczas do użytku zmodernizowany fragment drogi pomiędzy Krzywą a Nową Wsią Legnicką, rok później nową autostradą można było dojechać już do Wrocławia. Dlaczego więc zaledwie 10 letnia droga wymaga remontu? Obecna autostrada tak właściwie nie spełnia wymogów drogi najwyższej klasy - nie posiada pasa awaryjnego, a jedynie jego krótkie odcinki. Ponadto posiada zbyt blisko położone siebie skrzyżowania, które łączą się z drogami powiatowymi. Tym samym od kierowców przemieszczających się na odcinku z Wrocławia do Krzyżowej nie pobierane są żadne opłaty.
Odcinek ze Zgorzelca zostanie poszerzony do trzech pasów, powstanie również na całej długości pas awaryjny. Wszystkie obecne wiadukty ulegną wyburzeniu, na ich miejscu powstaną całkiem nowe obiekty, które będą odpowiadać wymiarom nowej drogi. W celu ochrony zarówno zwierząt przed kierowcami jak i na odwrót, cała droga zostanie obustronnie ogrodzona. Przebudowie ulegną również węzły drogowe - dla mieszkańców Chojnowa wyjątkowo istotny wydaje się fakt modernizacji skrzyżowań z "Krzywa" (położonego w trakcie drogi do Bolesławca), "Chojnów" (na trasie do Złotoryi), czy też "Złotoryja" (położonym przy wjeździe do Legnicy od strony Złotoryi). Przebudowa A4 spotkała się jednak również i z krytyką - część węzłów zostanie bowiem zlikwidowana, w sąsiedztwie Chojnowa znikną skrzyżowania "Jadwisin" oraz "Lubiatów".
Jak remont autostrady wpłynie na mieszkańców Chojnowa? Przebudowa nie wymaga zamykania całej drogi, nie mniej jednak część kierowców z pewnością wybierze przejazd alternatywną drogą krajową nr 94 - dla Chojnowian bardziej znaną jako ulica Parkowa. Ruch tą drogą z pewnością się zwiększy po wprowadzeniu opłat na autostradzie. O tym jak bardzo oblegane są drogi alternatywne przekonał się już niemal każdy, komu zdarzyło się jechać chociażby drogą krajową nr 92 lub 91 - przebiegającymi wzdłuż autostrad A2 i A1. Pozytywną stroną ma być zrezygnowanie z poboru opłat za pomocą bramek. Według planów resortu transportu opłaty mają być pobierane jedynie drogą elektroniczną lub przez winiety. Kiedy planowane jest otwarcie zmodernizowanej autostrady? Najprawdopodobniej około roku 2020, szacuje się bowiem że czas modernizacji może wynieść od 5 do 6 lat.
Być może w przyszłości Autostrada A4 otrzyma swoją nazwę. W zeszłym roku, z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej swoją nazwę uzyskała droga A2 - Autostrada Wolności. W tym roku pojawiła się inicjatywa nazwania drogi A4 Autostradą Żołnierzy Wyklętych. Inicjatorem tej akcji jest fundacja Prudentia et Progressus.
Na autostradzie A4 nie kończy się jednak lista dolnośląskich inwestycji drogowych. Kolejną będzie budowa drogi ekspresowej nr 3, która w przyszłości ma połączyć nadmorskie Świnoujście z granicą polsko-czeską w Lubawce. Budowa dolnośląskiego fragmentu S3 rozpocznie się od odcinka Nowa Sól - Legnica; będzie on miał łącznie ponad 80 km, w ramach których powstanie 13 węzłów drogowych - w naszym sąsiedztwie będą to skrzyżowania "Polkowice", "Lubin Północ", "Lubin Zachód" (przy wyjeździe w stronę Chojnowa), "Lubin Południe", "Legnica Północ", "Legnica Zachód" (na ulicy Chojnowskiej) oraz "Legnica II" (połączenie z Autostradą). Wykonawca tego odcinka drogi został wybrany już w październiku ubiegłego roku.
Kolejny planowany odcinek połączy Legnicę z Bolkowem. Budowa obu fragmentów ma zakończyć się do 2018 roku.
Jeszcze w latach 90. żywe
były koncepcje budowy od Szczecina do Lubawki Autostrady A3.
Szacunki wykonane przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych
wskazały jednak zbyt mały ruch na tej trasie i tym samym brak
opłacalności budowy płatnej autostrady przez prywatnego inwestora.
Nie mniej jednak, przyszła S3 ma spełniać najwyższe standardy
przypisane drodze tej rangi; już teraz z wyjątkiem krótkiego
odcinka z Sulechowa do Nowej Soli, na całej długości jest to droga
dwupasmowa - taki też będzie odcinek dolnośląski.
Komentarze
17:03
23:23