Chojnow.pl
Nasza strona korzysta z plików Cookie. Czytaj więcej.
facebook twitter YT IG
Logowanie Rejestracja
  • Polish
  • English
Zostań pracownikiem Lidla

ZDROWA DIETA NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ KASZY

Autor Małgorzata Uroda
Data utworzenia: 17 luty 2015, 12:02 Wszystkich komentarzy: 0


ZDROWA DIETA NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ KASZY

Kasze od dawien dawna cenione były w kuchni polskiej za swe walory smakowe i zdrowotne. Ostatnio trochę zapomniane powoli wracają na nasze stoły (badania GUS przytoczone przez www.portalspożywczy.pl ) Zaczynamy na nowo doceniać wartość kaszy i bardzo dobrze! Dziś przegląd najbardziej popularnych kasz. Sprawdź dlaczego warto je jadać.


KASZA GRYCZANA

Z pośród wszystkich kasz wyróżnia ją bardzo duża zawartość magnezu. Ma istotne znaczenie w diecie osób o zwiększonym zapotrzebowaniu tego pierwiastka (sportowcy – na przyrost 1 kg mięśni potrzeba około 200mg magnezu, ciężarne, osoby żyjące w ciągłym stresie). Niski indeks glikemicznym, duża zawartość błonnika i wysoka białka to idealne połączenie dla odchudzających się i cukrzyków. Duża zawartość składników zasadotwórczych czyni tą kaszę idealną dla osób, które skarżą się na ciągłe zmęczenie, nadciśnieniowców, sportowców. Ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B stanowi dobre źródło dla osób borykających się z zaburzeniami ze strony układu nerwowego. Taka kasza jest idealna dla uczących się dzieci, osób przed sesją, młodych sportowców ponieważ jest źródłem składników, które wspierają układ nerwowy, mięśniowy i sercowy. Poza tym to produkt bezglutenowy. Idealnie wpływa na pracę jelit, przeciwdziała zaparciom. Kobiety w ciąży powinny uwzględnić tą kaszę w całodziennym jadłospisie. Zamiast łykać suplementy diety z magnezem, witaminami z grupy B jedzmy kaszę gryczaną.


KASZA JAGLANA

Ostatnio wraca do łask na naszym stole. Mówi się o niej jako najlepszej z kasz. Nie do końca się z tym można zgodzić. Ma wiele zalet, ale każda z kasz je ma więc dlaczego ograniczać się tylko do jej spożycia. Co ją wyróżnia? Podobnie jak gryczana działa zasadotwórczo, co oznacza, że odkwasza organizm i ma swój udział w utrzymaniu prawidłowej gospodarki kwasowo-zasadowej. Zmęczeni, skarżący się na ciągłe bóle głowy i ospałość powinni zaprosić tą kaszę na swój talerz. Szczególnie rano na śniadanie. Zawiera dużo białka. Jest bardzo dobrym źródłem żelaza. Przygotowana w obecności warzyw lub owoców o dużej zawartości witaminy c jest dobrą metodą w walce z anemią. Kobiety podczas pierwszego okresu cyklu powinny ją zapraszać częściej niż zwykle. Duża zawartość witamin z grupy B, cynku i miedzi przemawia na uwzględnienie jej w diecie sportowca, kobiety w ciąży. Kasza jest hipoalergiczna więc znajduje miejsce w diecie niemal każdego alergika. Uważać w kuchni powinny osoby borykające się z hemochromatozą (duża zawartość miedzi, żelaza) oraz cukrzycy ( szybko podnosi poziom cukru we krwi).


KASZA JĘCZMIENNA

To najsmaczniejsza z kasz i najczęściej przez nas kupowana. Jest najbardziej kaloryczną z pośród omawianych i ma wysoki indeks glikemicznym. Nie przemawia to źle za nią. Cukrzycy po prostu powinni spożywać ją w niewielkich ilościach (ziemniaki a kasza jęczmienna w diecie diabetyka? Wygrywa zdecydowanie kasza). Wyróżnia ją dość duża zawartość niacyny, która jest niezbędna do prawidłowej pracy mózgu i ośrodkowego układu nerwowego. Polecana dzieciom oraz osobą, u których występuje zaburzony metabolizm niacyny, a co za tym idzie zwiększone zapotrzebowanie (osoby z wysokim cholesterolem, z depresją, w chorobach psychicznych) Drugą zaletą jest duża zawartość błonnika, a więc sprawdza się w diecie osób z problemami z wypróżnianiem. Taka kasz syci na długo. Idealna do gulaszu. Nie jest produktem bezglutenowym


KASZA MANNA

Kojarzona z dzieciństwem, a potem raczej zapominana. Ta kasza jest najbardziej lekkostrawna. Sprawdza się w schorzeniach układu pokarmowego (choroby trzustki, żołądka). Jest dobrym źródłem wielu składników mineralnych i witamin dlatego polecana małym dzieciom. Sprawdza się po operacjach, w chorobach przebiegających z gorączką. Uważana za ,,zło” w odchudzaniu, cukrzycy. Okazuje się jednak, że nie ma wcale tak wysokiego indeksu jak jaglana czy jęczmienna. Zarówno jedni i drudzy od czasu do czasu po taka kaszę mogą sięgać. Z dodatkiem orzechów, odtłuszczonego jogurtu będzie dobrym uzupełnieniem diety. Idealna dla sportowców ze względu na jej lekkostrawność i dużą zawartość węglowodanów. Kasza z owocami, jogurtem to bomba węglowodanowa dla małych sportowców. Zamiast batona kaszka – samo zdrowie!


Poniższa tabela przedstawia ile wartości odżywczych znajdziemy w ½ woreczka omawianych powyżej kasz.

Tab.1 Wartości odżywcze w wybranych kaszach w 50g suchego produktu. Opracowania własne na podstawie profesjonalnego kalkulatora dietetycznego ALIANT


Poradnia Dietetyczna ,,Uroda”


Komentarze

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj Komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.