Query error chojnow.pl - Gen Wolności 2014- Gimnazjum nr 2 ponownie w ścisłej czołówce
Chojnow.pl
Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności
facebook twitter YT IG
Sign in Sign up
REKLAMUJ SIĘ NA CHOJNOW.PL SPRAWDŹ NASZĄ OFERTĘ BANERÓW I ARTYKUŁÓW SPONSOROWANYCH

Gen Wolności 2014- Gimnazjum nr 2 ponownie w ścisłej czołówce

Author: Lucyna Spes
Creation date: 28 November 2014, 10:05 All comments: 0


Gen Wolności 2014- Gimnazjum nr 2 ponownie w ścisłej czołówce

Fundacja „Instytut Lecha Wałęsy” po raz drugi zaprosiła gimnazjalistów z całego kraju do udziału w konkursie „Mam Gen Wolności, w tym roku pod hasłem: OJCZYSTY – ZNAM – LUBIĘ – SZANUJĘ. Zadaniem konkursowym było zorganizowanie przez uczniów danej klasy gimnazjalnej kampanii społecznej związanej z obchodami Święta Niepodległości.

Mottem działań uczniów klasy II d i ich wychowawczyni – Gabrieli Seweryniak, którzy chcąc udowodnić, że nie tylko oni „OJCZYSTY – ZNAJĄ – LUBIĄ – SZANUJĄ”, wspólnie zaplanowali, a następnie przeprowadzili szereg inicjatyw mających uczcić 96. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, stała się piosenka Marka Grechuty pt. „Ojczyzna” i znamienne słowa:

„(…) Jest jeszcze coś, co ten kraj różni od innych/w uszach ci brzmi od najmłodszych lat dziecinnych/wypełnia place, ulice i domy/znajomy zgiełk - twoja mowa co lśni (..)
I dzisiaj ty żyjesz w kraju tak bogatym historią swą, mową, sztuką te trzy kwiaty
trzymasz w swych rękach jak schedę pokoleń
muszą wciąż kwitnąć by kraj dalej trwał
Bez historii, mowy, sztuki
Bez mądrości tej z nauki
naród się zamieni w bezimienny kraj (…)”

Działania mające na celu propagowanie kultury języka polskiego, jego historii i poprawności przybrawszy postać różnorodnych zajęć edukacyjnych uaktywniających osoby w różnym wieku, zostały przeprowadzone w czterech grupach wiekowych – wśród: przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej, gimnazjalistów i grupy 30+.



Reprezentanci klasy „konkursowej” zawitali w piątek – 7 listopada do klasy VI SP nr 3 w Chojnowie z niecodzienną lekcją o historii Polski i historii języka polskiego. Na początku obejrzano „wizualny poemat” stworzony przez mistrza polskiej animacji – Tomasza Bagińskiego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pt. „Historia Polski”, a następnie szóstoklasiści wypisywali z niego wszystkie skojarzenia z Polską, które im się nasunęły. Padały nazwy miejsc, przedmiotów, nazwiska wielkich Polaków i nazwy istotnych wydarzeń historycznych. Rolę poprawności ich zapisu podkreślano nie raz podczas niecodziennej gry „Scrabble” nazwanej przez nas „Polskimi Literakami”. To podczas tworzenia przez szóstoklasistów słów związanych z Polską gimnazjaliści stali na straży poprawności ortograficznej i fleksyjnej wyrazów układanych na planszach.


Kolejnym komponentem kampanii była wizyta przedstawicieli klasy „konkursowej” i ich wychowawczyni – Pani Gabrieli Seweryniak w grupach pięciolatków i sześciolatków chojnowskiego przedszkola. 12 listopada odbyła się lekcja pt. „Po mowie rozpoznasz kim jestem”. Gimnazjaliści przebrali się w stroje przedstawicieli różnych ras, narodowości, zawodów i zanieśli do przedszkolaków „Kufereczki Polskości” wypełnione konturami Polski, nazwami miejsc, nazwiskami osób, symbolami krain geograficznych oraz kartonowe, pokaźnych rozmiarów drzewa… Przeprowadzili lekcje o Polsce: znanych miejscach, popularnych skojarzeniach, słynnych Polakach. Kontury Polski wypełniły więc nazwiska, nazwy rzek, miast; rysunki poznańskich koziołków, toruńskich pierników, bocianów. Dzieci wygłaszały najpiękniejsze lub najmilej im kojarzące się słowa polskie. Były one zapisywane na kolorowych konturach liści, które później przedszkolaki wraz z gimnazjalistami przyklejały na puste dotąd, kartonowe drzewa. Dzięki temu zalśniły one pięknem takich słów, jak: KSIĄŻKA, KRAJ, KOT, TATUŚ, RÓŻE, ZIEMIA, GÓRY, SMOK, DOM.


12 listopada również, w godzinach popołudniowych klasa „konkursowa” wraz z rodzicami zaprosiła chojnowian do Miejskiej Biblioteki Publicznej na montaż słowno – muzyczny przygotowany we współpracy z legnickim poetą, pisarzem – Panem Janem Homerskim pod hasłem: „Historia pisana słowem, muzyką, barwą”. Występy wokalne, monodram łączący nie tylko słowa piosenek żołnierskich z fragmentami utworów poetyckich, ale też pokolenia aktorów stojących na scenie; wystawa prac plastycznych powstałych w ramach artystycznego projektu edukacyjnego pt. „Gdy myślę Polska” skupiły trzy pokolenia chojnowian zebranych w sali edukacyjnej wokół tematu HISTORII POLSKOŚCI, NIEPODLEGŁOŚCI I WOLNOŚCI. Na białych i czerwonych kartkach pojawiły się NAJPIĘKNIEJSZE (w aspekcie emocjonalnym) SŁOWA POLSKIE: MIŁOŚĆ, CZUŁOŚĆ, TĘSKNOTA, MATEŃKA, SZCZEBIOT, KRÓLOWA, MAMA, PATRIOTA.


Czwartek – 13 listopada to dzień, kiedy grom działań projektowych kampanii „uderzył” w uczniów naszego gimnazjum. Wtedy właśnie rozpoczęły się zmagania językowo – gramatyczno – składniowe przeprowadzane na podstawie scenariusza „Niecodziennych godzin wychowawczych” opracowanego przez nauczycielki języka polskiego: Gabrielę Seweryniak i Lucynę Spes. Gry i zabawy z językiem ojczystym zadziwiły, zaskoczyły i miło to stwierdzić – zaintrygowały gimnazjalistów, prowokując wiele pytań o pochodzenie słów, poprawność ich zapisu. Zabawy m.in. w wyszukiwanie wyrazów w długich słowach, tworzenie wyrazów zawierających krótki wyraz, wywoływały na twarzach gimnazjalistów wiele emocji, szczególnie gdy premiowano czas odpowiedzi. Najtrudniejszym wyzwaniem okazało się polecenie zredagowania tekstu dyktanda naszpikowanego homonimami i homofonami. Bo przecież nie do końca wiadomo kiedy: ‘bród’ i kiedy ‘brud’, czy można jakoś połączyć ‘zmożonego’ ze ‘zmorzonym’, a ‘masarza’ z „masażem’. Z tego boju zwycięsko wyszli uczniowie klas II, z prac których zredagowano tekst dyktanda przeprowadzonego w piątek - 14 listopada - dla najaktywniejszych i najbardziej zaangażowanych uczestników czwartkowych zajęć. Po czwartkowych zajęciach uczniowie klasy II d i klasy specjalnej wraz z opiekunkami wzięli udział w wypuszczaniu w niebo lampionów, do których doczepiono najmilej kojarzące się polskie słowa podane przez szóstoklasistów, przedszkolaki, gimnazjalistów i chojnowian 30+.


W ramach szkolnych obchodów Święta Niepodległości przeprowadzono także szkolny konkurs historyczny; zorganizowano seanse filmowe serii animacji pt. „Błyskawiczne dzieje polszczyzny” zamieszczonych na stronie www.genwolnosci.pl; przygotowano wystawę prac plastycznych pt. „Gdy myślę Polska”; przeprowadzono „szybki” konkurs ortograficzny na portalu społecznościowym Facebook. Uczniowie przyłączyli się do corocznej akcji Powiatowego Zespołu Szkół w Chojnowie pn. „SŁOWA OJCZYZNY PEŁNE” polegającej na głośnym czytaniu fragmentów utworów poetyckich i prozatorskich polskich pisarzy.

Kampania społeczna uczniów klasy II d i ich wychowawcy – Pani Gabrieli Seweryniak wpisała się w miejskie obchody Święta Niepodległości i zogniskowała działania miejskich placówek oświatowych wokół zagadnień poprawności odmiany i zapisu słów w języku polskim, a także dziejów polszczyzny. Została tak przeprowadzona, by umożliwić międzypokoleniowe spotkania mające na celu stworzenie sytuacji, gdy starsi uczą młodszych, a ci młodsi – jeszcze młodszych. Wszystkie zajęcia edukacyjne przeprowadzone przez uczniów klasy II d pod bacznym okiem wychowawcy dotyczyły zagadnień trudnych, czasami skomplikowanych. Jednak lekka konwencja zabaw i ćwiczeń, gier w Scrabble pozwoliłyz pewnością polskim słowom na nowo zalśnić. Wszak:

„Bez historii, mowy, sztuki (...) naród się zamieni w bezimienny kraj”.

JURY KONKURSU „MAM GEN WOLNOŚCI” OCENIŁO KREATYWNOŚĆ I STOPIEŃ ZAANGAŻOWANIA UCZNIÓW W ORGANIZACJĘ KAMPANII ORAZ NIESZABLONOWE PODEJŚCIE DO TEMATU JĘZYKA POLSKIEGO I DZIĘKI NAJWYŻSZYM NOTOM ZNALEŹLIŚMY SIĘ W GRONIE 5 NAJLEPSZYCH SZKÓŁ W POLSCE!!! ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FILMU DOKUMENTUJĄCEGO DZIAŁANIA https://www.youtube.com/watch?v=GPfSL_GByBo&feature=youtu.be



Comments

This entry has no comments yet.

Add Comment

You have to be loggin to add comment.