Chojnow.pl
Nasza strona korzysta z plików Cookie. Czytaj więcej.
facebook twitter YT IG
Logowanie Rejestracja
  • Polish
  • English
Zostań pracownikiem Lidla

Moje dziecko ma nadwagę... cd.

Autor Małgorzata Uroda
Data utworzenia: 12 sierpień 2014, 09:20 Wszystkich komentarzy: 0


Moje dziecko ma nadwagę... cd.
Moje dziecko ma nadwagę… z poprzedniego artykułu wiemy skąd jej źródło, jakie konsekwencje, jakie wskazówki w leczeniu…. ale od czego zacząć zmiany w menu dziecka?

Zmiana nawyków żywieniowych nie należy do łatwych przedsięwzięć. Tego nie da się zrobić od tak, od zaraz, bez przeszkód. To jest długotrwały proces, najzwyczajniej w świecie taki, do którego trzeba się nastawić, zmotywować, objąć cel i włączyć do tego całe otoczenie dziecka. Od czego więc zacząć?

Od ,,własnego podwórka”.

Należałoby najpierw skupić się na nawykach w domu i je stopniowo korygować. W takim działaniu powinni wziąć udział nie tylko Rodzice, ale Dziadki, Ciocie, itp. Dlaczego? Bo jaki cel mają zmiany w domu, jeśli u Babci będzie nadal tak samo…

Nadwaga i otyłość u małego dziecka niesie ze sobą ryzyko wszelkich chorób w wieku dorosłym. Należy uświadomić sobie, że to My dorośli ponosimy wszelkie konsekwencje za Nasze dzieci. Karmienie, nagradzanie Dziecka słodkim, tłustym i przetworzonym jedzeniem nie jest drogą po zdrowie. Każdy Rodzic powinien zwracać uwagę na to co kupuje i być świadomym co je jego dziecko. W okresie wczesnego dzieciństwa łatwiej Nam o zmiany przyzwyczajeń i dlatego warto je w tym okresie wprowadzać.


1. WYPRACUJ REGULARNY RYTM JADANIA

Nie może być tak, że dziecko jada kiedy mu się chce, przekąsek między posiłkami wiele, a może za wiele, brak wspólnych posiłków, celebrowania, udziału w przygotowaniu, atrakcyjności i urozmaicenia. Dziecko jada tylko to co lubi i nie ma mowy o jakiejkolwiek nowej potrawie, produkcie. W takim ,,bałaganie” nie jesteśmy w stanie zorientować się, ile tak naprawdę jada Nasze dziecko. W takim jedzeniu bez rytmu posiłki główne, które rzeczywiście mają walory odżywcze, nie są zjadane z uwagi na to, że przed nimi były przekąski i dziecko ,,chwilowo” czuje się najedzone. To prowadzi do ciągłych skoków cukru, przejadania się, opuszczania posiłków właściwych, braku kontroli nad apetytem, uczuciem sytości, upodobania sobie kilku produktów, potraw, zwłaszcza tych słodkich i tłustych.

Ustalenie regularnych posiłków zapewni Twojemu dziecku:

  • uregulowanie mechanizmu głód – sytość;

  • ustabilizuje poziom cukru we krwi – dziecko będzie spokojniejsze, będzie miało więcej energii;

  • zmniejszy łaknienie na niezdrowe posiłki, będzie chronić przed ,,wilczym apetytem”;

  • ureguluje na właściwy ,,tor” proces trawienia

  • ochronę przed nadmiernym gromadzeniem tkanki tłuszczowej;

  • racjonalniejsze gospodarowanie dostarczoną energią i składnikami odżywczymi

Jak powinien wyglądać regularny rytm jadania?

  1. 3 posiłki główne: śniadanie, obiad i kolacja oraz 2 przekąski: II śniadanie i deser między obiadem a kolacją.

  2. Przerwy miedzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3,5 – 4 h.

  3. Ustalone godziny posiłków (tak jak to jest w przedszkolach, na koloniach, itp.)


2. SŁODYCZE WRÓG NR 1 DZIECI Z NADWAGĄ I OTYŁOŚCIĄ

Wszelkie słodycze zawierają ogromne ilości cukrów, który w nadmiarze przekształcany jest w tłuszcz i odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Poza tym większość słodyczy to źródło dużej ilości tłuszczów – i to tych najgorszych UTWARDZONYCH, takich, które prowadzą do zmian miażdżycowych w naczyniach. O tak, takie zmiany mogą mieć swój początek już w dzieciństwie. Kolejnym składnikiem słodyczy są dodatki do żywności, których udział jest ogromny. Zatruwają organizm, niektóre powodują alergię, nadpobudliwość, osłabiają koncentrację i pamięć. A wartości odżywcze??? Żadnych, niestety. Z pewnością takie produkty trzeba wyeliminować z diety dziecka, i to nie tylko dziecka z nadwagą i otyłością. W zamian ,,złych” słodyczy należy wprowadzić zdrowsze – ze zmniejszoną zawartością cukrów prostych, z dobrymi tłuszczami i bez sztucznych dodatków ( przepisy na zdrowsze słodycze w następnym artykule).


3. NAWYK PICIA WODY. WYELIMINOWANIE SOKÓW I NAPOJÓW DOSŁADZANYCH

Najlepszym napojem, który nawodni i orzeźwi jest woda. Żaden inny napój nie zrobi tego lepiej niż czysta woda. Nasz organizm składa się głównie z wody. Dzieci w porównaniu z dorosłymi mają jej nieco więcej w swoim składzie. O roli wody już było, jeśli chodzi o jej wartość dla Naszych pociech z nadwagą i otyłością to zamiana słodkich napojów, soczków i herbat na wodę, to wielki krok w kształtowaniu prawidłowej masy ciała dziecka. Napoje z udziałem cukru zwiększają udział kalorii w diecie, często taki gęsty 500ml sok może zastąpić posiłek, a ilość cukrów zawartych w nim może sięgać nawet kilkunastu łyżeczek. Poza tym konserwanty, barwniki przyczyniające się do drażnienia układu pokarmowego, nerwowego i potęgujące objawy alergii. Napoje często dosładzane są syropem glukozowo-fruktozowym, który podobnie jak cukier przyczynia się do otyłości. Pamiętajmy, że woda smakowa to też napój z dużą ilością cukru. Nauka picia wody dziecka, które poznało już smak cukru jest bardzo trudne, wymaga czasu i konsekwencji ze strony Rodziców. Proszę rozpocząć naukę picia wody w sytuacjach kiedy rzeczywiście dziecko odczuwa pragnienie: podczas upałów, długiego spaceru, zabaw ruchowych, wtedy nie mając soku/napoju skusi się na łyk, dwa wody. Niech Dziecko widzi, że Rodzic również sięga po wodę, ma być ogólnie dostępna w domu. Podawać wodę mówiąc, że nie ma soku, że przykładowo się skończył, niech stoi na stoliku, na widoku dziecka, nie wolno przymuszać do picia, komentować, że masz wypić bo jak nie to kara na bajki, itp. Im mniej komentarzy, tym szybciej któregoś dnia dziecko sięgnie po wodę. Dziecko czasami potrzebuje 10-15 razy dostać coś na talerzu zanim zechce spróbować i przekonać się do nowego smaku. Cierpliwości Kochani Rodzice. To może zająć trochę czasu, ale warto taki nawyk wyrobić w dziecku. Woda szybko gasi pragnienie, wspomaga proces trawienia, reguluje rytm wypróżnień, przeciwdziała zaparciom, oczyszcza z toksyn, nie ma zbędnych, pustych kalorii, które przyczyniają się do nadwagi i otyłości.


3. PIĘĆ PORCJI WARZYW I OWOCÓW KAŻDEGO DNIA

Warzywa i owoce to źródło witamin i minerałów. Prawidłowy rozwój wymaga ciągłej dostawy tych mikroelementów. Dieta dziecka z nadwagą powinna być bogata w warzywa i owoce. Po pierwsze dlatego, że są one mało kaloryczne w porównaniu do innych grup produktów, po drugie ich dostatecznie duży dowóz sprawi, że mniej będzie podjadać niezdrowych przekąsek. Dzieci często nie przepadają za tymi grupami produktów. Można je ,,schować” do kotleta, ,,ukryć” w sosie, ale nie o to tak naprawdę chodzi, chcemy przecież żeby jadło ze smakiem. Są dzieci, które tolerują tylko pomidory, inne tylko buraczki lub jabłka. Zacznijmy więc podawać te produkty nawet dzień w dzień, ale niech dziecko zje jakiekolwiek warzywa. Natomiast obok ulubionej surówki, połóżmy ,,nowość”. Nie komentujmy, nie przymuszajmy, któregoś dnia sięgnie i po smak ogórka, rzodkiewki czy brokułów. Oszukiwanie też nie jest takie złe. Miksujmy sosy z warzyw, ścierajmy włoszczyznę do mielonych kotletów lub miksujmy do koktajli pęczek pietruszki. Przemycamy przecież witaminy, nie cukier.


4. PRZEKĄSKA MA BYĆ ZDROWA

II śniadanie i deser to ma być zdrowe małe co nie co. Nie żadne mleczne kanapki, rogaliki z czekoladą, kanapki z czekoladowym kremem czy serek waniliowy ze sklepowej półki. Absolutnie nie taka wersja dla otyłego dziecka. Pomiędzy posiłkami głównymi jest dość długa przerwa, którą należy uzupełnić pełnowartościową przekąską. Jeśli dziecko było przyzwyczajone do kupnych słodyczy, deserów mlecznych i słonych przekąsek czeka Nas dużo pracy. Najlepiej zacząć od wspólnej zabawy w kuchni i przygotowania zdrowych deserów, koktajli czy owocowych sałatek. Takie wspólne ,,kucharzenie” to niesamowita frajda dla dziecka. Taki deser będzie smakować podwójnie. Można podczas takich ,,kuchennych rewolucji” rozmawiać z dzieckiem na temat wpływu niektórych produktów na zdrowie. Nie należy mówić dziecku, że musisz jeść pestki dyni bo zawierają żelazo, albo, że banany mają dużo potasu. Bardziej zrozumiale i zachęcająco: uprażone pestki dyni z odrobiną soli smakują podobnie jak słonecznik; zmiksowane banany z maślanką to pyszny napój, który doda energii i spowoduje, że zmęczenie nas nie dopadnie, musisz sam się o tym przekonać…


5. WSPÓLNE JADANIE

Posiłki konsumowane w gronie rodzinnym smakują lepiej. Pamiętajmy, że dzieci naśladują dorosłych: również w jedzeniu. Nauczmy się komponować właściwie posiłki: zdrowo, atrakcyjnie dla ,,oka”, wprowadzajmy nowe potrawy, uatrakcyjniajmy, jadajmy po prostu w miarę możliwości choć jeden posiłek wspólnie, a dziecko to doceni i chętnie będzie brało w nim udział. Takie wspólne biesiady zastawiane zdrowymi posiłkami to klucz po zdrowie dla Naszych dzieci. Pamiętajmy, że jeśli chcemy walczyć z nadwagą dziecka musimy zadbać o właściwy przykład.


6. RUCH TO ZDROWIE

Nic tak nie współgra ze zdrowym odżywianiem jak bycie aktywnym. Ruch to eliksir zdrowia. Rozbudowane mięśnie potrzebują więcej energii do pracy ( pożywienia) niż ,,leniwy” tłuszcz. Chodzi o to, że im więcej w organizmie tkanki mięśniowej tym szybsze przemiany w organizmie - ,,spalanie”. Warto zachęcić dziecko do uprawiania jakiejkolwiek aktywności ruchowej. Aktywność usprawnia pracę prawie wszystkich układów organizmu, poprawia wydolność i samopoczucie. Nie bądźmy nazbyt pobłażliwi i nie przykładajmy ,,ręki” to tego, że Nasze dziecko będzie na bakier ze sportem. Może sami znajdźmy sposób na trochę ruchu włączając w to Dziecko. Podwójny sukces!!!


7. NIE ODCHUDZAJ DZIECKA

Nie można eksperymentować ze zdrowiem dziecka, które charakteryzują ciągłe procesy syntezy (tworzenia nowych komórek, rozbudowy, itp.) Obcinając kalorie w diecie pozbawiamy możliwości prawidłowego funkcjonowania. Leczenie nadwagi i otyłości jest procesem, który ma na celu uzyskanie przez dziecko należnej masy ciała gwarantującej mu zdrowie i dobre samopoczucie.

Wyleczyć z nadwagi można poprzez zmianę nawyków:

  • ograniczając ,,puste” kalorie,

  • stawiając na zbilansowane posiłki

  • uatrakcyjnianie menu

  • wspólne przygotowywanie potraw i jadanie

  • sport

  • przykład Rodziców


Pamiętajmy, że Dziecko samo bez Naszej pomocy nie osiągnie należnej masy ciała. Trzeba wspólnej pracy, systematyczności, konsekwencji aby to osiągnąć. Jeśli problem otyłości Twojego dziecka Cię przerasta należy zgłosić się do specjalisty, który z pewnością pomoże w leczeniu ( lekarz, dietetyk, psycholog).



Uroda Małgorzata





Komentarze

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj Komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.