Urząd Marszałkowski przejął linię kolejową Chojnów-Rokitki
Celem UMWD jest przejęcie i reaktywacja kolejnych tras kolejowych na Dolnym Śląsku. Według planów wszystkie trasy zostaną przekazane samorządowi województwa przez PKP do połowy 2020 roku. Pod zarządem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu konsekwentnie będą rewitalizowane i uruchamiane - informuje UMWD.
- Zgodnie z założeniami rządowego programu Kolej Plus poprzez przekazywanie samorządowi województwa odcinków linii kolejowych przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu wielu miejscowości. Na Dolnym Śląsku, dzięki współpracy z samorządem województwa udało się nam przekazać już około 93 km linii kolejowych, a w planach jest przekazanie kolejnych. Nasze wspólne działania idą w kierunku przywrócenia podróżnym kolei w wielu dolnośląskich miejscowościach, co z pewnością przyczyni się do rozwoju całego województwa - mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.
Systematyczne przejmowanie nieużywanych linii kolejowych to element umowy koalicyjnej zawartej rok temu między Bezpartyjnymi Samorządowcami a Prawem i Sprawiedliwością. Projekt rozpoczął się w ubiegłym roku. W październiku 2018 zarząd województwa podjął uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych od PKP PLK SA.
Warto zaznaczyć, że UMWD ma już na swoim koncie kilka zreaktywowanych odcinków kolejowych - jednym z nich jest krótki fragment łączący stacje Dzierżoniów Śląski i Bielawa Zachodnia, na który już wkrótce po kilkudziesięciu latach przerwy powrócą pociągi. Kiedy powróci ruch na odcinku Chojnów-Rokitki? Tego jeszcze nie wiemy - ważne, że pierwszy krok ku temu został postawiony.
Kolejowa mapa Dolnego Śląska docelowo zostanie rozszerzona o ponad 20 nowych tras o łącznej długości około 400 km.
Linia Chojnów-Rokitki ma niecałe osiem kilometrów; jest to fragment linii kolejowej nr 316, łączącej Złotoryję z Rokitkami. Przejęty przez województwo odcinek otwarty został 1 grudnia 1906 roku. Pociągi poruszały się tutaj do 2005 roku, kiedy to zdecydowano o wstrzymaniu ruchu towarowego. W chwili obecnej trasa jest nieprzejezdna.
Linie przejęte przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego:
Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski
Wałbrzych Szczawienko – Boguszów Gorce
Kobierzyce – Piława Górna
Chojnów – Rokitki
Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia
Kondratowice – Łagiewniki