Chojnow.pl
Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności
facebook twitter YT IG
Logowanie Rejestracja
REKLAMUJ SIĘ NA CHOJNOW.PL SPRAWDŹ NASZĄ OFERTĘ BANERÓW I ARTYKUŁÓW SPONSOROWANYCH

Zielona szkoła uczniów z Niedźwiedzic

Autor SP Niedźwiedzice
Data utworzenia: 12 czerwiec 2019, 15:17 Wszystkich komentarzy: 0

W dniach 3 –7 czerwca grupa 50 uczniów klas I – VIII ze Szkoły Podstawowej w Niedźwiedzicach wzięła udział w wyjeździe na zieloną szkołę do uroczej nadmorskiej miejscowości – Międzywodzia. Pobyt został w całości sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Wiedza i kompetencje. Program podnoszenia jakości oferty edukacyjnej w szkołach podstawowych Gminy Chojnów”. To pierwszy tego typu wyjazd zorganizowany w naszej szkole i wiemy na pewno, że nie ostatni. Dzieci i młodzież stanęli na wysokości zadania swoją postawą, kulturą i wychowaniem przysparzając swoim opiekunom wielu powodów do dumy.

W poniedziałek z samego rana udaliśmy się w autokarem w kierunku Międzywodzia. Dla wielu rodziców było to pierwsze rozstanie ze swoimi dziećmi na tak długi okres, tym bardziej dziękujemy za obdarzenie nas olbrzymim zaufaniem i powierzenie swoich pociech. Po prawie siedmiu godzinach jazdy, zakwaterowaniu w Willi Karmazynowa Przystań o wysokim standardzie, zjedzeniu pysznego obiadu, udaliśmy się na plażę. Dla niektórych z naszych uczniów, był to pierwszy kontakt z polskim morzem, jednak absolutnie dla wszystkich było to niezapomniane przeżycie. Wszyscy obowiązkowo przystąpili do konkursu „Potwór z Piach Ness” budując i tworząc rozmaite kompozycje, a różnica wieku pomiędzy uczestnikami wyjazdu zatarła się w mgnieniu oka. Radość naszych uczniów z możliwości przebywania w tak upalny dzień na piaszczystej plaży rekompensowała wszelkie trudy dalekiej podróży.

Drugiego dnia pobytu, zaraz po śniadaniu czekała nas prehistoryczna ścieżka edukacyjna, safari i park rozrywki w jednym, czyli Bałtycki Park Dinozaurów we Wrzosowie. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek na temat życia zarówno dinozaurów jak i żywych zwierząt zamieszkujących park. Najodważniejsi zdecydowali się nawet na przejście przez park linowy. Był oczywiście czas na obowiązkowe lody i zakup pamiątek. Następnie udaliśmy się do Dziwnowa na spacer mariną połączony z oglądaniem zacumowanych tam łódek, statków i motorówek. Popołudnie upłynęło nam aktywnie na pięknej plaży w Międzywodziu, a najwytrwalsi po całym dniu spędzonym na świeżym powietrzu znaleźli jeszcze energię na naukę między innymi języków obcych.

Trzeci dzień zaczęliśmy od przejazdu na punkt widokowy Kawcza Góra, a następnie do Wolińskiego Parku Narodowego gdzie przespacerowaliśmy się aż do Zagrody Pokazowej Żubrów gdzie udało nam się również znaleźć wspaniały okaz największego drapieżnego ptaka występującego w naszym kraju – bielika. Po długim i przyjemnym spacerze przez las pojechaliśmy do Międzyzdrojów na zasłużone lody, spacer po molo oraz Aleją Gwiazd. Pod koniec tego długiego dnia czekała nas jeszcze niezapomniana piracka przygoda na Zalewie Kamieńskim – ponad godzinny rejs statkiem Victoria.

Czym byłaby wizyta nad morzem bez zwiedzania latarni morskiej? W czwartek udało nam się odwiedzić tę najpiękniejszą w Niechorzu. Pokonaliśmy 200 kamiennych schodów (w jedną stronę!) i naszym oczom ukazała się zapierająca dech w piersiach panorama polskiego wybrzeża, która zostanie nam w pamięci na długo. W Niechorzu zaliczyliśmy jeszcze wystawę klocków LEGO oraz Labirynt Luster, a uśmiechy nie znikały z twarzy naszych uczniów.

W drodze powrotnej pojechaliśmy do Trzęsacza, gdzie na klifie znajdują się ruiny kościoła wybudowanego na przełomie XIV i XV wieku, a z platformy widokowej widać jego zachowaną ostatnią już ścianę. Na tablicach informacyjnych nasi uczniowie zapoznali się z informacjami o tym zabytku na skalę europejską nie tylko w języku polskim, ale również angielskim i niemieckim. Od ponad 500 lat morze zabiera coraz większe fragmenty lądu co doprowadziło do stopniowego rozpadu budynku. Jedna z legend głosi, że Zielenica – bogini morza została kiedyś przypadkowo złowiona przez rybaków, a następnie więziona przez miejscowego proboszcza. Zielenica zmarła z tęsknoty za domem i pochowano ją na przykościelnym cmentarzu. Od tamtej pory Bałtyk (jej ojciec) śle falę za falą aby przywrócić córkę na dno morza. Popołudniu odbyliśmy ostatnie długie plażowanie realizując jedno z ważniejszych Praw Dziecka – prawa do odpoczynku. Oczywiście aktywnego.

Ostatniego dnia po pożegnaniu z morzem wyruszyliśmy do Centrum Słowian i Wikingów „Jomsborg – Vinieta Wolin” na wyspie Wolin. Spacerowaliśmy po skansenie odkrywając repliki wczesnośredniowiecznych chat i umocnień obronnych, odgadując do czego służyły rozmaite przyrządy użytku codziennego. Następnie udaliśmy się w podróż powrotną do Niedźwiedzic, gdzie czekali już stęsknieni rodzice.

Poza walorami kulturalnymi i edukacyjnymi naszego wyjazdu, znaleźliśmy oczywiście czas na odpoczynek i rozrywkę wieczorową porą. Codzienne szalone zabawy taneczne w świetle kolorofonów połączone z występami karaoke (w trzech językach) jeszcze bardziej zintegrowały naszych uczniów. Wszystkie dni upłynęły nam w przyjaznej atmosferze pełnej zaufania i życzliwości do drugiego człowieka bez względu na wiek i przydział klasowy, do tego stopnia, że ostatniego wieczora przy podsumowaniu naszego pobytu doszło do bardzo emocjonalnych i wzruszających momentów.

Opiekę nad grupą podczas pięciodniowego wyjazdu sprawowały panie Violetta Urban, Elżbieta Siwonia, Agata Przyłucka oraz Paulina Rajczakowska. Dziękujemy również panom z biura turystyki Avatar: Marcinowi Borysowi, Michałowi Więckowskiemu oraz Jaros

ławowi Wołoszynowi za opiekę i pomoc w organizacji naszego wyjazdu. Zachęcamy wszystkich do obejrzenia galerii zdjęć z wyjazdu na naszym szkolnym profilu na Facebook’u.