Kolejny krok do rozbudowy A4
Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak podpisał umowę na wykonanie analizy dla możliwości rozbudowy autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa. Analiza zostanie zrealizowana przez firmę WYG International.
W grudniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na analizę trzech wariantów rozbudowy (bądź budowy) autostrady A4 na odcinku Krzyżowa-Wrocław. W planach jest budowa trzeciego pas ruchu, pasa awaryjnego i zmniejszenie ilość węzłów... Nie wiadomo jednak, czy zmodernizowana droga zostanie poprowadzona tym samym śladem.
Firma WYG International, która realizuje analizę, ma do sprawdzenia trzy warianty rozbudowy odcinka Wrocław – Krzyżowa:
1) rozbudowa istniejącej nitki – budowa nowej jezdni (trzy pasy i pas awaryjny), przebudowa węzłów, następnie puszczenie ruchu nową drogą, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki;
2) nowy korytarz na trasie Wrocław – Legnica z uwzględnieniem drogi S3, a na odcinku Legnica – Krzyżowa budowa drogi zgodnie z pierwszym punktem;
3) całkowicie nowa droga na trasie Wrocław – Krzyżowa.
Autostrada A4 jest najdłuższą tego typu drogą w Polsce. Nasz dolnośląski odcinek (od Krzyżowej do Wrocławia) powstał przed II wojną światową, jako Reichsautobahn 9. Poniemiecka autostrada przetrwała bez zmian do lat 90. XX wieku. Pierwszy większy remont A4 w naszym regionie miał miejsce w 2005 roku - otwarto wówczas do użytku zmodernizowany fragment drogi pomiędzy Krzywą a Nową Wsią Legnicką, rok później nową autostradą można było dojechać już do Wrocławia.
Obecna autostrada nie spełnia wymogów drogi najwyższej klasy - nie ma pasa awaryjnego, a poszczególne zjazdy i wjazdy (nie spełniające obecnych wymagań) znajdują się zbyt blisko siebie. Ponadto próżno szukać przy drodze punktów obsługi podróżnych.
11:02